On Page SEO

Bij de optimalisatie van webpagina’s wordt onderscheid gemaakt in on-page optimalisatie en off-page optimalisatie. Onder on-page SEO vallen de factoren waar je zelf invloed op hebt, zoals webteksten, metadescription, URL’s en de koppen van de verschillende pagina’s. Lees verder en ontdek hoe je iedere pagina één voor één kunt optimaliseren, zodat hogere posities in zoekmachines gerealiseerd worden.

 

seo factorenWat is on-page SEO?

On-page SEO is het optimaliseren van iedere webpagina door met zoekwoorden invulling te geven aan de volgende elementen:

  • Title-tag
  • Metadescription
  • URL’s
  • Koppen in de tekst (header tags)
  • De webteksten

Om erachter te komen welke zoekwoorden voor een pagina relevant zijn, voer je een zoekwoordanalyse uit. Hierover later meer.

Om bij on-page SEO de elementen op de juiste manier in te vullen, weet Google waar jouw webpagina’s over gaan en voor welke zoekopdrachten deze relevant zijn.

 

Zoekwoordenanalyse uitvoeren

De belangrijkste stap binnen on-page SEO is het uitvoeren van een gedegen zoekwoordanalyse. Voor iedere webpagina ga je op zoek naar relevante woorden, waar je op gevonden wilt worden. Bij de analyse van zoekwoorden let je op de volgende zaken:

  • Zoekvolume: hoe hoger het zoekvolume per zoekwoord, hoe beter.
  • Concurrentie: hoe hoog is de kans dat je op nummer één kunt komen? Hoe hoger de concurrentie, hoe meer inspanningen je moet leveren om topposities te behalen.
  • Conversieratio: bij bepaalde zoekwoorden ligt de conversieratio hoger. Bijvoorbeeld bij een zoekopdracht ‘PlayStation 5 kopen’ is de kans op conversie groter dan bij ‘PlayStation 5 review’.

Er zijn een aantal handige tools die je kunt gebruiken om bij on-page SEO het zoekvolume te bepalen, zoals de zoekwoordplanner van Google.

Een aantal tips om het vinden van de juiste zoekwoorden makkelijker te maken:

  • Luister naar de klant: vaak gebruiken zij zoekwoorden waar jij nog niet aan gedacht had.
  • Bekijk de concurrentie en zie op welke zoektermen de focus ligt.
  • Gebruik de Google suggesties onderaan de zoekresultaten.
  • Ga op zoek naar synoniemen en andere woordcombinaties.

Maak een selectie van de zoekwoorden die je gevonden hebt. Laat de selectie afhangen van het zoekvolume, de concurrentie en de kans op conversie.

TIP! Richt je bij on-page SEO niet alleen op conversie gerelateerde zoekwoorden, maar ook op zoekwoorden die mensen gebruiken om informatie te vinden. Schrijf over deze zoekwoorden, maak nieuwe pagina’s aan en laat je bezoekers en Google zien dat je een expert op het betreffende gebied bent.

 

Zorg bij on-page SEO voor volledige teksten

Iemand bezoekt jouw website om informatie in te winnen, kwalitatieve webteksten zijn dus van essentieel belang. Bij het schrijven van de webteksten is het belangrijk dat je de behoeften van de bezoeker in je achterhoofd houdt. Denk bij dit onderdeel van on-page SEO aan de gewenste informatie, de beste schrijfwijze om de doelgroep te benaderen en of je vaktermen gebruikt of niet.

Dit kan alleen wanneer je jouw doelgroep van A tot Z kent.

Bij goede content zul je zien dat bezoekers langer op je website blijven, meerdere blogs lezen, jouw domeinnaam rechtstreeks intypen en sneller een conversie aangaan. Ook delen mensen goede content, wat tot hogere posities in Google leidt.

Het schrijven van goede webteksten vraagt om tijd, positieve energie, creativiteit en expertise. Voordat je begint met schrijven, onderneem je de volgende stappen:

  • Zoekwoordenanalyse: koppel hier de behoefte per doelgroep aan.
  • Vooronderzoek: zoek naar bruikbare informatie van betrouwbare bronnen.
  • Het creëren van content in de vorm van bijvoorbeeld afbeeldingen, video’s en tabellen om iets te verduidelijken.

 

Koppen in de tekst

Bij on-page SEO is het belangrijk om zoekwoorden of synoniemen terug te laten keren in de headers van je webpagina. Op deze manier krijgt Google een beter beeld waar de webpagina over gaat en wanneer deze getoond moet worden in de zoekresultaten.

Probeer koppen kort en krachtig te houden. Bezoekers besluiten in een aantal seconden of ze verder gaan lezen of niet. Ze scannen de webpagina door naar de koppen te kijken. Wanneer de koppen niet uitnodigend zijn, zullen ze de website weer verlaten. Denk dus bij on-page SEO ook goed na over de inrichting van de headers.

 

Metatitel en metabeschrijving

De metatitel en metabeschrijving worden in de zoekresultaten weergeven. Je geeft hiermee informatie over de pagina, zodat de bezoeker en Google een inschatting kunnen maken of het zijn behoeften tegemoet komt.

  • Title tag bestaat uit 70 karakters
  • Meta description bestaat uit 320 karakters

TIP! Voor WordPress gebruikers raden we voor on-page SEO de plug-in SEO Yoast aan. Via deze plug-in kun je eenvoudig de metatitel en metabeschrijving aan elke webpagina toevoegen. Deze plug-in is gratis te downloaden en geeft middels de kleuren van het stoplicht aan of jouw webpagina op het gebied van on-page SEO voldoet aan de richtlijnen of niet.

 

On-page SEO: denk ook aan de URL

Bij on-page SEO is ook het adres van je pagina een belangrijke factor. De URL is namelijk direct te zien in de zoekresultaten van Google. Mensen maken op basis van de metatitel, metabeschrijving en de weergegeven URL een inschatting of de webpagina interessant voor hen is.

Houd de URL kort en laat zoekwoorden of synoniemen terugkeren.

 


Vraag een compleet SEO adviesrapport aan

om uw website te optimaliseren!